torstai 2. huhtikuuta 2020

Huhtikuun 2. päivä 2020

TAITEESTA TYÖTÄ hanke etenee teoriassa 4 tehokasta työtuntia arkipäivisin, mutta käytännössä 24/7, jos laskee kaikki hankkeen osalliset, jotka päivät päästään ihmettelevät nyt koronamaailman menoa.

Hankkeen ohjaaja pyöritti aamulla tunnin verran tehtävälistaa ja pohti taloudellisten resurssien puuttumisia tehtävälistaan nähden. Tehtävälistaa ei siis toteutettu, vaan siirrettiin kaikki vähemmän tärkeät jonnekin hamaan tulevaisuuteen. Tuntuu, että kaikki tehokas työaika tällä hetkellä menee vain tehtäväluettelon karsimiseen, eikä muuta oikein ehdikkään.

Päivällä käytettiin vapaa-aikaa yhden laskutuksen tekemiseen ja tilitysten vääntämiseen. Ja tietenkin tähän yleismaailmalliseen pohtimiseen.


Yleismaailmallisen pohdinnan paikka


Päivän postin loksahtaessa postiluukusta sisään Postin murheeksi oli aikaa vähän mökkeilläkin, mitä nyt yhden apuraha hakemukseen pyydettiin ilmaista asiantuntijan konsultointia, joka tuskin tuo muuta tälle asiantuntijalle kuin pelkkää ajanhukkaa vain. Tulipahan yksi epätoivoinen tilannekuva taas toiminnasta tehtyä.

Päivällä tuli Tiialta iso nippu hienoja koronapäiväkirjamerkintöjä, joista lisää myöhemmin. Tässäpä muuten Tiian #taiteestatyötä viikko -sarjan 4/7 osa, joka tuli sitten valmiiksi illan tehotyötuntien kera. 



Päivällä kuultiin myös Merikarvian Me Itse sihteeriltä Markolta ikäviä kuulumisia. Marko asuu yksin, eikä hän ole nyt työkeskuksen sulkemisen vuoksi päässyt kahteen viikkoon nettiin kavereiden kanssa keskustelemaan sosiaalisessa mediassa. Marko tarvitsisi koneen ja nettiyhteyden, mutta nyt kun kaikki Satakunnan meikäläistoiminta on jumissa, ei apua ole saatavissa ilman taloudellista tukea, jota ei nyt ole. Marko osaa kirjoittaa positiivisia juttuja ja olisi aika merkittävä vaikuttaja erityisryhmille, jos vain siihen löytyisi joku ratkaisu.

Päivällä tuli myös Jasmin Blomanderin blogi. Jasminin kanssa kehitetään nyt uutta mentorointimallia samalla tavalla kuin Tiiankin kanssa. Tällä hetkellä suunnitelluista 17 tekijän vaikuttamis- ja taideringistä on nyt 2 osallista saappaat savessa vapaaehtoistyöllistettynä. 

TAITEESTA TYÖTÄ hankkeen piti alunperin työllistää 17 erityisosaajan lisäksi noin 123 erityisryhmään kuuluvaa erityistaiteen ja -kulttuurin harrastaa, joten jos nyt on vain 3 hommissa kiinni, niin on tämä yhtä perkelettä tämä koronaeritys.

Annetaan nyt Jasminille puheenvuoro.



Korona päiväkirja 2.4.2020 Huittinen



Outoon tunteeseen herännyt Jasmin


Minä heräsin tänään todella outoon tunteeseen 
ja ajattelin, että voihan kökkö, 
jos se on nyt minulla, 
niin mitä minä teen.

Se olo hävisi yhtä nopeasti kuin tulikin, 
minulla oli ihmeen pään jomotusta 
ja huono olokin, mutta sitten, 
kun nousin sängystä
niin se oli häipynyt 
kuin olisi joku puhaltanut sen pois.

Minulla on alkanut olemaan 
noita ihmeen pelko tiloja vähän enemmänkin.
Syytä en oikein löydä miksi niin. 

Mitä eilen kuulin, 
niin olin aika hemmetin vihainen.
Ihmettelin, että miksi minun siitä 
pitää tietää koska se ei kuulu minulle ollenkaan.
Sanoin niille ihmisille, 
että en jaksa tämän koronan lisäksi 
yhtään mitään muuta kökköä nyt.
Ei ne meinaa uskoa, 
vaan työntää koko ajan sitä P.......KAA minulle, 
mutta enpä minä siitä välitä enää. 

Me yhden asuntolan ihmisen kanssa 
laitettiin minulle kasvamaan toi ruoho, 
jotta saisin jotain pääsiäistä minulle. 
Vielä pitäisi laitta pääsiäisverhot ikkunoihin 
ja pöytäliinat pöytiin, 
niin olisi oikein hienoa 
täällä minun omassa lukaalissani. 

Minulla ei ole oikein ollut tänään 
mitään kiinnostusta mennä ulos, 
koska minulla on toi koronapelko niin kova, 
että en edes uskalla kohta mennä edes kauppaan. 

Minä menen ensi viikolla kauppaan 
ostamaan jotain pääsiäistavaraa, 
koska haluan tämän minun keittiöni 
näyttävän hienolta ja sen aion tehdä. 

Ari Impola teki minulle 
ja hänelle sellaisen salaseuraryhmän, 
jossa olemme ME vaan kahdestaan.
Siellä puidaan meidän juttuja vaan, 
niin että ei kukaan näe meidän juttuja, 
se on meidän privaati paikka. 

Minä niin toivon, 
että tämä koronahömpötys loppuisi 
ja me pääsisimme omiin hommiin takaisin.

Sitä odotellessa minä + muut olemme kotona 
ja seuraamme tilannetta. 
Olen odottavalla mielellä!

Oikein hyvää ja aurinkoista tätä viikkoa.
On parasta pysyä terveenä.


2.4.2020 kello 14:48
Jasmin Blomander Huittinen


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti